SILA KLIK INI

Saturday, July 17, 2010

BERITA PLKN

PLKN sumber pertahanan negara

KUALA LUMPUR 16 Julai - Pelatih Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) bakal menjadi sumber penyumbang utama dalam mempertahankan negara melalui konsep pertahanan menyeluruh (Hanruh).

Ketua Pengarah Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN), Datuk Abdul Hadi Awang Kechil berkata, konsep Hanruh yang menjadi prinsip asas Dasar Pertahanan Negara (DPN) boleh menggembleng peranan aktif masyarakat bukan tentera untuk mempertahankan negara.

"Melaluinya, para pelatih diberi persediaan dari sudut psikologi supaya sentiasa bersedia dan komited untuk mempertahankan kedaulatan dan keutuhan negara.

"Selain itu, konsep ini juga boleh diaplikasikan mengikut keperluan semasa bukan sahaja persediaan menghadapi peperangan tetapi digunakan semasa bencana alam dan krisis tenaga," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menyaksikan latihan menembak membabitkan para pelatih PLKN kumpulan 3 siri 7/2010 Kem PLKN Setia Ikhlas Semenyih di Lapang Sasar Kem Sungai Besi di sini hari ini.

Kesemua 173 pelatih berkenaan diajar mengendali senjata jenis raifal Colt M-16.

Beliau menambah, konsep tersebut juga akan dapat melahirkan warganegara yang mempunyai jati diri tinggi yang memahami peranan masing-masing apabila berlaku kecemasan, konflik, bencana bahkan semasa berlakunya peperangan.

Dalam pada itu, Abdul Hadi berkata, bilangan pelatih PLKN tahun depan akan ditambah menjadi 140,000 pelatih berbanding 120,000 pelatih tahun ini.

''Sebanyak 78 buah kem PLKN sedia ada sudah cukup untuk menampung pertambahan pelatih kelak," jelasnya.

No comments:

Post a Comment

TOLONG LA KLIK SAYA EK...TOLONG LAH