SILA KLIK INI

Wednesday, July 14, 2010

BERITA PLKN

Wartawan bakal rasai suasana PLKN


DR. AHMAD Zahid Hamidi menunjukkan senarai nama pelatih PLKN bersama Abdul Hadi Awang Kechil (kanan) selepas merasmikan pelancaran pemilihan berkomputer pelatih PLKN di bangunan Zetro Wangsa Maju, semalam.


KUALA LUMPUR 13 Julai - Petugas media di negara ini berpeluang melihat sendiri perjalanan Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) apabila ditawarkan tempat di beberapa kem untuk menyertai 53,530 remaja yang dipilih mengikuti latihan itu penghujung bulan ini.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, selain tinggal bersama peserta PLKN pada 31 Julai dan 1 Ogos ini, wartawan juga bakal menjalani rutin harian yang sama seperti mengikuti latihan fizikal dan menjamah makanan yang sama.

Katanya, program tersebut merupakan kali pertama diadakan untuk wartawan terlibat secara langsung dalam PLKN dan pemilihan peserta akan dilakukan oleh agensi media itu sendiri.

"Kementerian juga akan memperuntukkan satu kem di setiap negeri bagi tujuan tersebut," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Pemilihan Berkomputer Pelatih PLKN Siri 8/2011 di sini hari ini.

Hadir sama, Pengerusi Majlis Latihan Khidmat Negara (MLKN), Datuk Dr. Tiki Lafe dan Pengarah Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN), Datuk Abdul Hadi Awang Kechil.

Menurut Ahmad Zahid, 300 wartawan akan ditempatkan di beberapa kem terpilih di negeri Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Melaka pada 31 Julai ini.

"Selain itu, kita akan menambah 390 orang lagi wartawan untuk kem di negeri Pahang, Kelantan, Terengganu, Sabah dan Sarawak pada 7 hingga 8 Ogos akan datang," katanya.

Pemilihan peserta PLKN akan datang adalah mengikut pecahan komposisi kaum dengan bumiputera sebanyak 60 peratus; Cina (28 peratus), India (10 peratus) dan lain-lain sebanyak 2 peratus.

Peratusan mengikut jantina pula adalah lelaki sebanyak 55 peratus manakala perempuan pula dengan 45 peratus.

Sementara itu, Abdul Hadi memberitahu, konsep pemilihan pelatih pada kali ini berdasarkan pemilihan rawak berkomputer yang dikenali sebagai 'Monte Carlo Logarithm'.

"Konsep ini terbukti sebagai pemilihan rawak terbaik dan telah diguna pakai oleh banyak pihak di dalam dan luar negara sebelum ini," jelas beliau.

Senarai nama pelatih yang terpilih untuk menyertai PLKN Siri 8/2011 akan disiarkan pada 15 Julai ini melalui laman web khidmatnegara.gov.my.

Maklumat tersebut juga boleh diperolehi menerusi sistem khidmat pesanan ringkas (SMS) iaitu MYSMS dengan menaip perkataan PLKN Semak (nombor kad pengenalan).

Penempatan kem pelatih untuk Kumpulan 1 Siri 8/2011 akan diumumkan pada bulan November manakala penempatan bagi Kumpulan 2 dan 3 pula akan diumumkan pada tahun hadapan.

2 comments:

  1. Looking for any PLKN gift or PLKN Alumni gift.Visit us at PLKNgift.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Hi there,I am Lena. I have a friend named Nelson a/l Jontan and the last time we chat he said that he become in charge / trainer in plkn Mersing JB. I rally need to hear any news of him. I lived thousand miles away that I can't track his trace.
    If anyone ever know him.... Pls contact me to my email: lenagreenaholic@yahoo.com
    I really need your help guys> tq very much

    ReplyDelete

TOLONG LA KLIK SAYA EK...TOLONG LAH